Persbericht Aan de hand van de gitaar

In februari verschijnt bij Uitgeverij Harlekijn Soest:

Aan de hand van de gitaar

van Edith Leerkes

Edith Leerkes maakt

in dit boekje

en op de bijgesloten cd

een inspirerend ommetje

door de straten

van haar muzikale wereld.

aan_de_hand_van_de_gitaar_cover

Fragment:

November 2015

Live televisie met een horde beeld- en geluidsmensen, een regisseur, opnameleider, presentator, de andere gasten, artiestenbegeleiders, productieassistenten, cateraars.

Een hectische camerarepetitie, geforceerd gezellig in de stoel bij de dames van de grime, veel professionele ogen en oren op me gericht.

Pas geleden speelde ik met een klein strijkorkest een deel van het gitaarconcert dat Herman van Veen speciaal voor mij componeerde. Was nerveus zoals ik dat niet vaak meer ben tegenwoordig. Zelfs zo erg dat door me heen ging: ‘ik kan dit niet, wil naar de film en daarna op de bank met een warme chocolademelk.’ Was tot op het bot voorbereid en toch bang, heel bang. Na de eerste noot waren de zenuwen niet verdwenen maar maakte de angst plaats voor de energie van een rit in de achtbaan en tegelijkertijd de rust van de onontkoombare overgave aan het moment. Meteen erna vroeg ik mij – zoals altijd – af ‘wanneer mag ik weer?’

Onderweg zijn, plannen maken, hondsmoe worden en daar niet van kunnen slapen. Ondertussen ongebreideld genieten, nergens anders willen zijn dan hier en nu en dat het liefst met anderen.

Voor zo’n leven is muziek maken wat het zout is voor de pap, slechts nodig voor de smaak maar daarmee onvermijdelijk voor het wezen van die pap.

Edith_Leerkes_2_web

Vanaf het moment dat Edith Leerkes als elfjarig meisje verliefd werd op de gitaar heeft ze weinig anders meer gedaan dan gitaarspelen. Edith studeerde aan het Twents Conservatorium bij Louis Gall en in Spanje bij Ernesto Bitetti. Vanaf 1981 speelde ze in verschillende ensembles voordat ze in 1987 lid werd van het Amsterdams Gitaar Trio. Met dit trio gaf ze over de hele wereld concerten, onder meer in het Concertgebouw in Amsterdam, Carnegie Hall in New York, Ambassador Auditorium in Los Angeles en de Casals Hall in Tokyo. Ze maakten cd’s met muziek van o.a. Bach, Scarlatti, Albeniz, de Falla, Bizet en Prokovief. In 1992 speelde Edith met het trio als gast op een aantal galaconcerten van Herman van Veen. Dit was het begin van een samenwerking die er toe leidde dat ze in 1998 de overstap maakte van het Amsterdams Gitaar Trio naar de groep rond Herman van Veen. Met hem schreef en produceerde ze de cd “Du bist die Ruh’” en het gelijknamige televisieprogramma over Franz Schubert, “Colombine en de Stemmendief”, een muziekspel voor kinderen, “Nu en dan”, een audiografie over Herman van Veen en “Je zoenen zijn zoeter”, een cd met het gypsy jazz Rosenberg Trio. Zij maakte samen met Olga Franssen de cd “A certain tenderness”, liedjes van Herman van Veen bewerkt voor twee gitaren. In 2007 maakte ze de cd “Etude Feminine”, twaalf eigen stukken voor sologitaar. Onlangs bracht ze de ‘Liedjes’ uit, een cd met veertien titels, de meesten door haarzelf geschreven.

De pers over ‘Liedjes’

‘Een warme deken van serene muzikaliteit.’ – Leeuwarder Courant

‘Onalledaagse muziekpoëzie.’ – NRC

‘Prachtige liedjes over gevoelens en relaties.’ – De Gelderlander

‘Haar liedjes zijn niet alleen woord voor woord te verstaan, ze komen ook binnen.’ – TC Tubantia

Aan de hand van de gitaar | ISBN 978 90 824852 1 9 | hardcover | 92 pag. | € 15 incl. cd

Niet voor publicatie:

Voor het aanvragen van een interview met Edith Leerkes kunt u contact opnemen met Fatemeh Derakhshan van Harlekijn Holland: fatemeh@harlekijnholland.com

Klik hier voor het persbericht in PDF.